Monday 16 September 2013

Sekitar Bengkel Asas Fotografi


Program Expert Workshop yang bertemakan “Bengkel Asas Fotografi” telah berjaya diadakan pada 14 September 2013 yang lalu. Bengkel ini mendapat sambutan hangat daripada penduduk tempatan terutama golongan belia, remaja dan dewasa lelaki.

Pakar yang diundang khas dalam bengkel ini, En.Zahrul amat peramah dan tidak lokek berkongsi ilmu yang dianugerahkan padanya. Bengkel yang bermula seawal jam 8.30 pagi dengan sesi pendaftaran para peserta diadakan di Bilik Mesyuarat JKKR Felda Besout 2.




En.Zahrul memulakan sesi pada pagi itu dengan memperkenalkan profile diri beliau dan berkongsi serba sedikit kisah dan pengalaman beliau sepanjang melibatkan diri dalam dunia fotografi.

Sesi berikutnya menyaksikan para perserta dibawa ke bahagian "studio" yang diadakan di dalam Pusat Internet 1 Malaysia Felda Besout 2 (bersebelahan dengan Bilik Mesyuarat Felda Besout 2).




Dalam sesi ini, para peserta sendiri dikehendaki untuk "set-up" mini studio dengan tunjuk ajar En.Zahrul. Para peserta bergilir-gilir diberi peluang untuk memegang dan merasai sendiri peralatan studio tersebut. Kebanyakan para peserta belum pernah lagi terlibat dalam sesi seperti itu sebelum ini. 










Seterusnya En.Zahrul menerangkan pula tentang asas utama dalam pengambilan gambar yang mana melibatkan Shutter Speed, ISO, Apature dan juga White Balance.





Sesi fotografi studio berlangsung bermula pada jam 11.00 sehingga jam 1.00 tengah hari dan diteruskan lagi dengan sesi editing menggunakan perisian Adobe Photoshop. Bengkel berakhir pada jam 2.00 petang dengan sedikit jamuan buat semua perserta yang terlibat.





takkan tengok aje,kata-kata manis takde ke?

No comments:

Post a Comment